OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„An Ache For The Distance“, druhé to album amerických THE ATLAS MOTH znamená i po více než dvou letech od vydání velmi překvapující a svěží porci (post)metalového běsnění, plnou tížívé melancholie a celkově velmi neradostné atmosféry. Jak se však na novince dokáže odzrcadlit skutečnost, že hlavnímu tvůrci skupiny Stavrosi Giannopoulosovi mezitím umřela matka a opustila jej přítelkyně? Dokáže tyto tíživé životní zkušenosti přetavit v další a ještě neradostnější sbírku truchlivých songů?
Pradoxně se děje tak trochu opak. Ovšemže se zámořská pětice po velmi dobrém přijetí svého předchozího díla nechce odpoutat od jasně rozpoznatelného rukopisu, ale nelze si hned nepovšimnout (velmi) mírné inklinace k méně tíživému soundu. Možná je to jen čistě subjektivní vjem, neboť „The Old Believer“ jde víceméně pevně ve šlépějích svého přechůdce, ale onen moment překvapení, který nahrávka z roku 2011 nabízela, se samozřejmě už tak trochu vytratil.
Na škodu to však rozhodně není, protože proces zrání skupiny ještě určitě nedosáhl svého kulminačního bodu. V praxi to znamená, že letošní počin opět udeří silou specificky nazvučených kytar, podmanivé atmosféry a rovněž specifického střídání dvou vokálů. Právě vokální party, ač v zásadě se nejedná o nic dříve neslyšeného, díky kontrastům až blackově znějícího ječáku a sugestivního „čistšího“ zpěvu tentokráte možná ještě více vytváří pevné epicentrum všech nálad nahrávky. Zaposlouchejte se do fantastické „Halcyon Blvd.“, postavené na dominující melodii, které ve stěžejních momentech naprosto účelně vypomáhá ostřejíš vokál, jakoby mluvící z nitra rozervané Stavrosovy duše. O jejím stavu koneckonců dost jasně vypovídají i existenciální texty, dokonale padnoucí k těžkému zvuku alba.
Co však nahrávku, kromě jednoznačně vyprofilované lyriky, symbolizuje nejvíce, je jistý znatelný příklon k písničkovější formě. Ono to vlastně bylo docela slyšitelné i v minulosti, ale až nyní je zjevné, že se jedná o proces s jasným vývojem. Způsob, jakým se daří kombinovat čitelnější struktury se zatěžkaným metalovým zvukem je rozhodně pozoruhodným a jen podtrhuje veškerá tvrzení o jisté, ne úplně malé úrovni originality THE ATLAS MOTH. Ta nespočívá ani tak v hledání neprobádaných cestiček, jako hlavně ve zkoumání bezprostředního okolí těch již dávno vyzkoušených.
Mám velmi rád interprety, kteří dokáží nenásilným způsobem zkombinovat metalovou údernost a hutnost s emocemi, které bývají spíše doménu trochu jiných žánrů. Námitka ve stylu, že tohle všechno vlastně už dávno nabídnul doom metal se přijímá, ovšem s dovětkem, že i z něj si Američané berou to potřebné, aby to pak podrobili trochu jinému pohledu na věc. Nehledejte však prosím v předchozích slovech snahu pronášet soudy o něčem nevídaném, neslýchaném. Tohle je myslím věc, kterou mají i samotní THE ATLAS MOTH jednoznačně vyřešenou.
Spíše je lze zařadit do proudu současných metalových kapel, schopných přijít s osobitým zvukem i kompozičními postupy. Američané tyto pak opět zúročili v podobě skladeb, které obstojí i jako jednotlivé kusy a jako albový celek pak tvoří výborně sehranou a brutálně truchlivou mozaiku.
Co se stane s obalem CD, když se polije vodou?
Moment překvapení ze starších nahrávek se vytratil, kvalita však nikoliv!
7,5 / 10
Andrew
- klávesy, kytara
Alex
- basa
Daniel
- bicí
David
- kytara, vokály
Stavros
- kytara, vokály
1. Jet Black Passenger
2. Collider
3. The Sea Beyond
4. Halcyon Blvd
5. Sacred Vine
6. The Old Believer
7. City Of Light
8. Wynona
9. Hesperian
10. Blood Will Tell
Coma Noir (2018)
The Old Believer (2014)
An Ache For The Distance (2011)
The One Amongst the Weed Fields (EP) (2010)
A Glorified Piece Of Blue-Sky (2009)
Pray For Tides (EP) (2008)
Vydáno: 2014
Vydavatel: Profound Lore Records
Produkce: Andrew Ragin
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.